UITLEG van de techniek FOCUSSING. ‘T HELPT JE OM BETER TE BEGRIJPEN WAT ER ONBEWUST BIJ JE SPEELT.

Vind meer innerlijke rus met de eenvoudige techniek van Focussen, zo kom je goed bij dat wat er werkelijk leeft in je. Focussen is aandacht schenken aan iets dat je kunt voelen in je lijf en dat gaat over iets in je leven. Je voelt het in je lichaam maar het is niet puur lichamelijk. Het is niet het gevoel dat je broek te strak zit of dat je teveel gegeten hebt. Het is meer zoiets als een brok in je keel, een steen op je maag of vlinders in je buik. Van iedere situatie in je leven kan zich zo’n gevoel vormen.Stapsgewijs leer je luisteren naar wat je lijf en je onbewuste vertellen over je leven. Dit geeft houvast en richting in iedere situatie: op je werk, in relaties en bij het maken van plannen voor de toekomst. Je versterkt je innerlijke kompas.

Focusing rekent af met onze neiging de oplossing voor problemen en verlangens buiten ons zelf te zoeken. Focussen is niet er van weg, maar juist er naar toe. Échte verandering komt van binnenuit. In je lijf, daar moet je zijn. Dáár ligt de volgende stap, de stap die alleen voor jou in jouw leven en op dit moment passend is.

WAT LEVERT HET JE OP?

  • je komt in contact met je gevoel
  • je ontdekt wat je echt wilt
  • blokkades transformeren
  • je leert beter met pijn om te gaan
  • zielepijn wordt geheeld en geïntegreerd
  • verstand en gevoel komen bij elkaar
  • er komt creativiteit en levensvreugde vrij
  • je leert omgaan met emoties
  • je ontdekt de kunst van écht leven

IN WELKE VAN DE VOLGENDE REACTIES HERKEN JE JEZELF?

Vermijden van boosheid

  • jezelf niet toestaan boos te worden
  • lang wrokkig blijven
  • verplicht aardig doen tegen anderen
  • passief je boosheid uiten door bijvoorbeeld expres te laat te komen
  • doen alsof je nergens door geraakt wordt

Anderen niet dichtbij durven laten komen

  • je schamen voor je mening
  • nerveus worden als iemand zijn gevoelens deelt
  • ongemakkelijk als iemand lang oogcontact met je maakt
  • voel je ongemakkelijk als er een stilte valt?

Vermijden van gevoelens in het algemeen

  • glimlachen of lachen terwijl je heel iets anders voelt
  • vind je het lastig om stil te staan bij wat er van binnen bij je leeft
  • piekeren over van alles zonder actie te ondernemen
  • controle willen houden

Mocht je ergens in herkennen kan je eens oefenen door naar het gevoel te gaan van in van de bovenstaande reacties op een situatie. Wanneer je bij dat gevoel bent ga dan naar de plek toe waar het het meest aanwezig is is je lijf. En geef het aandacht zonder oordeel. Vergeet niet goed te ademen! Dit doe je in je buik.

Meer inspirerende blogs