ZELFACCEPTATIE

Met meer zelfliefde maak je niet alleen je eigen leven leuker. Je bouwt ook aan een basis om meer liefde door te geven. Hier zijn 10 manieren om meer zelfliefde te ontwikkelen.

1. Maak eens een mindmap met het thema waar je meer inzicht in wil hebben.

Wat zijn thema's die jou inspireren? Wat is het onderwerp of je vraag waar je meer inzicht in wil? Zet een woord of een symbool dat op papier en ga associëren.

Dit kan ook online. www.mindmapfree.com.

2. Positiviteitsdagboekje:

Schrijf elke dag 5 dingen, die je vindt die je goed gedaan hebt of wat je vindt dat goed is gegaan. Ook kleine simpele dingetjes zoals: ik had me voorgenomen om en heb (bijvde afwas) gedaan.

3. Accepteer jezelf volledig

Ook in je donkere kanten zitten waardevolle boodschappen naar jezelf toe. Vaak beschermen we onszelf voor afwijzing.  Zelfliefde opbrengen om jezelf helemaal te accepteren zoals je bent inclusief de eigenschappen waar je liever niets van wilt weten, vraagt enige bewust zijn over waarom je zo denkt om tot acceptatie te komen. Wat helpt is affirmaties zeggen en jezelf vergeven. Bijvoorbeeld:

”Hoewel ik [voeg hier je eigenschap in], accepteer ik mezelf volledig en heb ik mezelf lief.”

Vul jouw probleem in, en spreek de zin een paar keer hardop uit.

Dus:

  • ”Hoewel ik soms snel boos en driftig word, accepteer ik mezelf volledig en heb ik mezelf lief.”
  • ”Hoewel ik mezelf momenteel lui en waardeloos vind, accepteer ik mezelf volledig en heb ik mezelf lief.”
  • ”Hoewel ik ontevreden ben met mijn leven op dit moment, accepteer ik mezelf volledig en heb ik mezelf lief.”

Ook fijn om te doen, herhaal continu deze woorden in jezelf: ik hou van mezelf.

  • Tijdens het tandenpoetsen.
  • Tijdens het stofzuigen.
  • Tijdens het voeden van de kippen.
  • Tijdens het autorijden.
  • Tijdens het wachten op je beurt.

Beetje gek – maar het werkt. Omdat je onderbewuste best wel naïef is, en veel dingen die je het voorschotelt aanneemt voor waarheid. Na een tijdje ga je het echt geloven. En vanaf dan is het simpelweg je nieuwe waarheid.

4. Durf jezelf te zijn

Luister naar wat jij wilt, niet naar wat je omgeving van je verlangt. En ontdek dat de grootste druk van buitenaf eigenlijk van binnenin komt. Het zijn je overtuigingen, ingesleten patronen en vaste denkgewoontes die je het meest behoeden om helemaal jezelf te zijn.

Als je weinig zelfliefde hebt dan ben je gewend om jezelf te conformeren aan de wereld om je heen. Je cijfert jezelf weg, zodat anderen tevreden kunnen zijn. Als je bijvoorbeeld bent opgegroeid met het idee dat je maar beter ’normaal’ kunt doen, dan houd je jezelf misschien in op het moment dat je jezelf eigenlijk wilt laten gaan. Uit schaamte, en bijvoorbeeld omdat je anderen niet teleur wilt stellen.

Blijf dicht bij jezelf. Merk op wat je voelt, wat je intuïtie je ingeeft. En probeer het meer en meer te volgen. Los van wat anderen ervan vinden.

5. Laat je ego los

Je ego is dat ratelende stemmetje in je hoofd. De kant van jou die beledigd kan worden, teleurgesteld kan raken, bang kan zijn en continu piekert en nadenkt. Zelfliefde ontwikkelen is niet hetzelfde als arrogant worden. In dat geval voed je je ego – dan wordt hij groter en groter. En hoe groter je ego, des te ingewikkelder je leven wordt.

Probeer je ego juist kleiner te maken om dichter bij jezelf te komen.

  • Mediteer regelmatig, en ontdek hoe jij en je gedachten twee losse dingen zijn.
  • Herken hoe de gedachten die je hebt bepalen wat voor gevoelens je ervaart.
  • Beleef hoe je dankzij nieuwe gedachtes nieuwe gevoelens kunt voelen.
  • Voel je dankbaar voor het moment, voor je leven en voor de goede dingen in je leven. Dankbaarheid maakt je nederig. En nederigheid doet je ego verkleinen.

6. Zorg goed voor jezelf – je bent het waard

Een gebrek aan zelfliefde vormt de oorzaak achter veel gezondheidsproblemen. Als je jezelf niet waardevol vindt, dan ben je minder snel geneigd om goed voor je lichaam te zorgen. Als je oprecht van jezelf houdt, dan zorg je met liefde voor jezelf. Dan voed je je lichaam met gezonde voeding. Dan stop je geen rotzooi in je lijf. Dan zorg je voor rust, beweging en goede dagelijkse verzorging.

7. Wees minder hard voor jezelf

We zijn tegen onszelf vaak wreder dan we voor anderen zijn. Dat is logisch, maar het is ook tragisch. Aangezien we anderen nu en dan zien, maar 24 uur per dag met onszelf moeten leven. Als een ander een fout maakt dan leg je dat snel naast je neer. Kan gebeuren.

Als je zelf een fout maakt dan gaat het anders. Zeker als je weinig zelfliefde koestert. Dan blijf je jezelf herinneren aan je fout, je blijft jezelf geselen. Je voelt je waardeloos, minderwaardig en misschien voel je zelfs schaamte.

Dat is dus niet de weg naar een leuker leven. Probeer jezelf met liefde te behandelen. Relativeer je eigen gedrag net zoals je het gedrag van je vrienden relativeert. Niets aan te doen, kan gebeuren, morgen weer een dag.

8. Leef met aandacht

Het leven is niet altijd leuk, en dat is prima. Accepteer dat je leven ups en downs kent, en dein rustig mee op de getijden. Doe alles met aandacht en leef zoveel mogelijk in het moment. Geloof niet alles wat je denkt. Er is namelijk verschil tussen gevoel en emotie. En vaak zijn het de emotie die de loop met ons nemen en waar je je mee gaat identificeren. Observeer gedachten die komen en gaan, en inspecteer de gevoelens die die gedachten oproepen.

Hoe meer je in het moment kunt leven, des te makkelijker het wordt om zelfkritische gedachten te herkennen en los te laten.

9. Bewaak je grenzen

Jij moet je omgeving opvoeden om jou te behandelen zoals jij dat wenst. Dat doe je door je grenzen aan te geven wanneer ze worden overschreden. Mensen met zelfliefde bewaken hun grenzen, omdat zij geloven dat ze het waard zijn om goed behandeld te worden. En dat ben jij ook.

10. Teken voor een bepaalde periode wat je hebt meegemaakt tijdens de dag:

Doe iets wat je leuk vind en wat je uit je routine haalt. Bijvoorbeeld ondanks dat je van jezelf vind dat je niet creatief bent. Koop een klein tekenboekje en zo je wil een setje kleurpotloden. Elke dag ga je met symbolen en kleine schetsjes je dag vastleggen. (het hoeft er niet mooi uit je zien, dat is het uitgangspunt). Optioneel: kijk nu eens zonder strengheid, met liefde en nieuwsgierigheid naar welke lessen heb je geleerd over jezelf?

Of kom 9 april naar de workshop die over zelfliefde gaat, lees hier meer.......